Tangan-Kaki-dan-mulut Penyakit - Ayurveda Rawatan Herba

Tangan-Kaki-dan-mulut Penyakit - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit tangan kaki dan mulut adalah jangkitan virus sederhana tetapi amat mudah berjangkit biasa pada kanak-kanak, yang merebak dari seorang ke seorang kerana tangan yang tidak dibasuh atau permukaan yang tercemar. Simptom biasa termasuk demam; sakit tekak; ruam dan lepuh di lidah, mulut, telapak tangan dan tapak kaki; sakit kepala; keletihan; cepat marah; dan hilang selera makan. Jangkitan paling biasa berlaku kerana Coxsackievirus dan biasanya dilihat dalam persekitaran penjagaan kanak-kanak. Orang dewasa yang dijangkiti mungkin tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda dan gejala penyakit ini.

Rawatan Ayurveda penyakit tangan kaki dan mulut adalah bertujuan untuk merawat simptom dan mencegah komplikasi seperti meningitis virus dan encephalitis. Ubat-ubatan seperti Tribhuvan-Kirti, Laxmi Narayan--Ras dan Maha-Sudarshan-Churna digunakan untuk merawat demam. Sakit kepala dan sakit tekak boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Sitopaladi-Churna, Talisadi-Churna, Triphala-Guggulu dan Sukshma-Triphala. Keletihan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Arjunarishta, Dashmoolarishta, Shrung-Bhasma dan Laxmi Vilas--Ras. Mudah marah boleh dirawat dengan menggunakan Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Brahmi (Bacopa monnieri), Khurasani ova (Hyoscyamus niger) dan Jayphal (Myristica fragrans). Hilang selera makan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Shankh-Vati, Laghu-Sutshekhar, Vishwa (Zinziber officinalis), Pippali (Piper longum) dan Chitrak (Plumbago zeylanica).

Ruam dan lepuh di dalam mulut dan pada tangan dan kaki boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Gandhak-Rasayan, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Manjishtha (Rubia cordifolia ), Saariva (Hemidesmus indicus), Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Rakta-Chandan (Pterocarpus santalinus), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira) dan Nimba (Azadirachta indica ). Ini adalah lebih berkesan apabila digabungkan dengan permohonan tempatan yang mengandungi Manjishtha, Saariva, Haridra, Chandan (album Santalum) dan Mandukparni (Centella asiatica). Ubat-ubatan lain seperti Panch-Tikta-Ghrut, Yashtimadhuk-Ghrut dan Shatadhout-Ghrut juga boleh digunakan untuk aplikasi tempatan. Ubat-ubatan seperti Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani boleh digunakan untuk mencegah dan merawat meningitis dan encephalitis.

Kebanyakan pesakit mengalami keadaan ini biasanya pulih dalam masa 7 hingga 10 hari. Adalah penting untuk mengekalkan rehidrasi oral yang mencukupi daripada kanak-kanak yang terlibat. Pencegahan penyakit ini adalah sama penting, dengan penggunaan langkah-langkah kebersihan yang baik dan pengasingan sementara orang yang dijangkiti dan berjangkit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar